Thursday, July 15, 2010

:: Makeup Make Me Glamour Contest Zafirah Rizuan ::

kalini nk join contest dr cik zafirah rizuan ni..

Suke nengok blog cik asilah zafirah ni sbb penuh ngan barang2 mekap..i likeeee..hehehe.. pulak tu byk pulak barang2 dr jenis kryolan dijual kat sini, which is sangat sesuai utk mak2 dan pak2 andam..i already introduced this site to one of my friend yg ade bisnes mekap2 nih..dan jugak..i suke cara zafirah berniaga, means cara die communicate with her blog reader a.k.a client-to-be.. :) cara yg bersahaja, mcm seronok je nak go thru all the things and dalam masa yg sama boleh menarik pembaca utk membelinya!

ok, ckp pasal mekap ni kan..jarangg sangat la aku nk bermekap bagaii..sejak ade 'beg tangan' ni kan..sekali die lepuk muka aku, habis bersepai gincu n mekap haku!tension...makanya..kalau takat kuar jalan dekat2 ni, aku just pakai bedak,eyeliner and lipstick..itu sahaja! tapiiii..kalau nak g kenduri ke..pegi dinner dan acara2 yg formal, haruslah tepek2 mekap sket kasi cun kan...haaa..kat sini nak kasitau aku punye 10 step mekap dr awal hingga akhirnyeee...

1. yg pertama2 nye..aku akan pakai concealer utk tutup noda2 hitam, dan bekas jerawat kat muka haku ni..

2. then, pakai foundation..dulu2 aku selalu fail pakai foundation tau..sebab nye kadang nampak bertapuk..tapi yelah..sape suruh pakai jari?hahaha..skang ni pakai sponge,baru la molek je rata..yg penting, kaler foundation harus lah match dengan skin tone ye..

3. Then, gunakan loose powder ataupun pressed powder utk pastikan foundation tu tahan lama..

4. Ok..utk kening..kalau la kening aku tgh berserabai, aku akan kasi kemaskan sket..kalau dah ok, just biarkan cmtu..kening dah mmg tebal..huhuhu..

5. Then, bermulalah acara mengkaler2..biasenye aku gunakan 3 kaler utk eye shadow..light, medium n dark..tak reti cemana nak explain, tapi biasenye aku gunakan yg light utk highlight kat bawah kening, then medium colour utk tgh kelopak mata,then dark utk buat line kat upper eyelid..fairly thin line along the upper lashes..tapi sebenarnye byk cara nk aplikasikan eye shadow ni kan..depends la pada si pemakainye.. :)

6. ok then apply eyeliner..aku selalu pakai pencil je..sebabnye sangatla fail nak gunakan eyeliner yg liquid tu..

7. Then, apply lak maskara..kat upper n lower lashes biasenya buat 2 thin coats..ok, utk bulu mata palsu, i tak pakai..sbb yg original pun dah panjang..kang nampak berat lak kang.kecuali time kawen.. :)

8. Then, senyummmmm...utk dapatkan apple of cheeks, pastu gunakan berus besar utk apply blusher..aku suke yg pink2 muda je..sweet gitu.. :)

9. Tibalah turn lipstick..yg ni depends pada kaler baju ke, ataupun style pada hari itu..kaler ni aku suke sbb bole mix kaler..kadang aku just pakai lipgloss je..depends la kan..kalau aku nak nampak natural, just apply lipgloss je..

10. Last but not least..pakai lip liner..haa.mesti ade yg pelik, pakai lip liner lepas pakai lipstick? haa..ni petua kawan aku yg merupakan sorg mak andam..die kata nnt kalau lipstick dah hilang, xde la nampak line lipliner tu kan..xcantik nnt..tu pasal kene pakai selepas pakai lipstik..belasah je lah..hahahaah..eh,tapi yg pasti, jgn gunakan lipliner yg lagi gelap dr lipstik..xcantik weh

Haa..inilah langkah2 aku utk mencantikkan diri..cehh..kendian..nak kan gamba sedang di touch up?hahaha..puas haku godek..makanye..hamikla gamba aku tgh mekap nih..time ni nk kawen..2 taun lepas..kihkih..belasah lah..janji cukup syarat.. :D

sedang dimekapkan oleh mak andam..
dan hasilnyaa......


wahahhaa..
okeh..done kot? then..meh ikut checklist neh..

1. nama title entry Makeup Make Me Glamour Contest Zafirah Rizuan - done
2. jadi follower - done. id ain a.k.a ibu qaisara
3. buat 1 entry..dlm entry tu mesti bg sebab nape haku suke blog beuty tips neh..then step by step pemakaian mekap - done!
4. gamba tgh dimekap..gamba tu tengah trim kening..salah satu proses mekap kan? :) - done
5. letak banner kat sidebar - done
6. kasi komen dan link entry - done!

ok..siap! hope ade rezeki ye cik puan penganjur... :)

2 comments:

asilah zafirah said...

Heheh , lawa nya u , masa kwin ea ? Best nya dear , and i pun baru berjinak jinak nak jual kryolan HAHA :)

Thanks for joins us , Insya allah kalau ada rezeki, u akan dapat hadiah hadiah yang di anjur kan :)

.: Ain aka Ibu Qaisara.. :. said...

uiks..lawa kah?alhamdulillah..hahaha..tu 2 taun lepas..skang dah gemuxx..hahaha..

ok cik asilah..hope ade rezeki..aminn..thanks ye! :)